Solrospastej

Här är grundrecept till solrospastej som är perfekt på smörgåsen på morgonen. Det finns nu ett uppdaterat ännu bättre recept kallat Solrospastej version 2020.

Ingredienser:
3 dl solrosfrön
6 msk olja
4 msk tomatpuré eller passerade tomater
1 nypa salt
1 - 2 dl vatten
några dropar vinäger eller citronsaft

Gör så här:
Blanda solrosfrön, olja, tomatpuré, salt, 1 dl vatten och vinäger och mixa till en slät puré. Blir det för torrt kan du tillsätta någon matsked vatten i taget.

För att variera pastejen:

Paprikapastej:
Tillsätt 2 stora paprikor

Örtpastej:
6 msk finhackad persilja
2 msk finhackad gräslök

Svamppastej:
6 champinjoner, blanda i efter du mixat.

Olivpastej:
6-7 kärnade oliver, mixa ner 4 stycken och hacka ner resten och blanda i efter.

Vitlökspastej:
3 vitlöksklyftor, pressa och mixa ihop

Tomatpastej:
4 tomater

Chilipastej:
1 stor paprika
2 små hackade chili

2 kommentarer:

  1. lätt, det där ska jag fixa imorgon!

    tokbra recept, en av mina favoritbloggar!

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort pepparrotspastej, som skulle imitera Urtekrams pastej med solrosfrö-bas som dom säljer i dyra små burkar (den är jättegod!)

    Då gjorde jag pastej med samma ingredienser som på burken, vilket liknar din baspastej, och så la jag till mjuk-kokta rödbetor (mixade) och pepparrot. Det smakar som pepparrots-färskost (Urtekrams pastej alltså, mitt eget experiment hade för mycket rödbetor och för lite pepparrot för att bli riktigt bra)

    SvaraRadera

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *